Welkom op de vogelblog van Peter van de Beek



Op deze blog plaats ik mijn vogelmomenten.
Dat zijn fotos die ik maak van onze nederlandse vogels en voorzie van een korte eenvoudige toelichting. Het is even een moment om stil te staan bij onze vogels. Je kunt lezen en zien hoe interessant en mooi ze zijn. Daardoor merk je ook dat ze eigenlijk overal om je heen zijn.
Tevens plaats ik informatie over leuke vogelkijkplaatsen.
Ik hoop dat je door deze vogelmomenten bewuster naar vogels gaat kijken
en dat het beginnende vogelaars helpt bij herkenning en kennisontwikkeling.
Als je de vogelmomenten automatisch wilt ontvangen dan kun je je aanmelden met je emailadres.

maandag 3 november 2014

VOGELMOMENT EKSTER




Ekster, Pica pica, Magpie
Op zijn favoriete plek in de bosrand 
Op een heel warme dag, na het broedseizoen in een beginnende rui
Altijd alert
gewoon brutaal op het gazon op zoek naar emelten
Het wordt tijd dat ik eens aandacht besteed aan de Ekster. Het is nl. een intelligente vogel met een slecht imago. Hij is vrijwel in iedere tuin aanwezig en er doen veel verhalen de ronde over deze mooie vogel. Iedereen herkent wel een ekster, maar niet zoveel mensen waarderen hem. Als je echter de tijd neemt om hem te bekijken dan zie je een prachtige vogel met zwart wit verenkleed waarover bij goede lichtval een fraaie purpergroene en blauwe glans valt.
Hij heeft een imago van rover die het voorzien heeft op jonge vogeltjes en alle nesten leeghaalt en als hij geen nesten leeghaalt dan scheurt hij de vuilniszak wel open en zorgt zo voor vervuiling. Ook zou hij allerlei glimmende voorwerpen stelen en tot overmaat van ramp eet hij ook nog al het voer op in de tuin.
De ekster is een nieuwsgierige vogel die wel alles wat glimt, wil onderzoeken maar er zijn echter nog nooit glimmende voorwerpen aangetroffen in eksternesten. Hij is een alleseter en zijn menu bestaat vooral uit larven, insecten, emelten, allerlei aangeboden voedsel in tuinen maar ook afval en dode dieren. Tijdens het broedseizoen wordt het menu wel aangevuld met eieren en nestvogels of net uitgevlogen zangvogels, maar zij zijn zeker niet het hoofdbestanddeel van het menu. Uit onderzoek is  gebleken dat er in woonwijken meer vogels sneuvelen door loslopende katten. Het zijn wel opportunisten die zeker een vuilniszak open kunnen pikken als deze vrij toegankelijk is. Het wordt wellicht vaker gedaan door katten.
Tot de 70’er jaren van de vorige eeuw was de ekster vooral een vogel van het buitengebied en grote parken. Half open bossen, weide- en landbouwgebied met veel bosranden waren zijn biotoop. Vanaf de 70’er jaren is de kolonisatie van bewoond gebied snel gegaan.
Thans zijn eksters algemeen in ons land, met uitzondering van dicht beboste gebieden en gebieden waar de havik en/of de zwarte kraai voorkomt. De havik is een aartsvijand van de ekster en zij staan bovenaan op zijn menu. De zwarte kraai is de ekster gemakkelijk de baas en rooft de eieren en de jonge vogels. Daarbij neemt hij voor het broeden ook graag een oud eksternest, waardoor de ekster moet uitwijken naar een andere plek.
In het verleden werd de ekster wel bejaagd waardoor de aantallen behoorlijk achteruit gingen. Na afname van de jacht en toename van het voedselaanbod door de explosie van maisteelt stegen de aantallen weer naar ongeveer 100.000 broedparen tot in de 80er jaren om daarna weer te dalen naar ongeveer 60.000. ( bron: Vogelatalas van SOVON). Die daling wordt wel toegeschreven aan een veranderd mestbeleid in de buitengebieden en de toename van de havik en zwarte kraai.

Het grote bolvormige nest wordt gebouwd in de top van een hoge boom en wordt gevlochten van takken. Het is een vernuftig en stevig bouwsel wat soms wel overkapt is. De 5 tot 9 eieren worden beging april gelegd en door het vrouwtje uitgebroed in 17 tot 19 dagen. Na gemiddeld 27 dagen vliegen de jongen uit. Zij blijven dan als familie vaak nog wel tot in het najaar bij elkaar. Daarna vormen zij vaak kleine groepjes die wat rondzwerven in de buurt van het broedgebied. Na ongeveer twee tot drie jaar zijn ze geslachtsrijp en gaan zij een partner gaan zoeken.

Iedereen weer bedank voor de reacties op mijn vorige blog. Wordt op prijs gesteld. Opmerkingen en vragen zijn welkom.

9 opmerkingen:

  1. Prachtige vogels, de Eksters! Fijn dat jij hem ook waardeert! Ik ben altijd overal vooroordelen pver Eksters, Kauwen, Kraaien etc. aan het wegnemen bij mensen (met wisselend succes trouwens). Knap trouwens dat je hem zo mooi op de foto hebt, ze zijn best schuw. Een heel leuke en mooie blog, Peter.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad een prachtige vogel. Hier zien we er erg veel. Maar om ze op de foto te krijgen valt zeker niet mee. Ze zijn brutaal maar ook erg schuw. Knap dat het jou toch een aantal keren goed gelukt is.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is een prachtige vogel, en ik mag hem graag zien. Maar als hij mij ziet....zoef!!! dan is ie weg! Ik vind het heel knap zoals je meerdere mooie portretjes hebt kunnen maken van de ekster. Je verhaal is zeer informatief en heeft mijn kennis opgefrist, dan wel verrijkt!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind de ekster een prachtige vogel, mooie kleuren heeft deze.
    Wel heel lastig te fotograferen, want ze zijn behoorlijk schuw.
    Veel mensen houden niet van deze soort vogels, de kraai en kauw mee gerekend, maar ze zijn gewoon heel erg slim.
    Dat katten de meeste problemen geven, snap ik goed, alleen willen veel mensen dit niet zien.
    Een kat dood omdat het in zijn natuur zit, maar niet omdat hij honger heeft.!!!!
    Dat doen de vogels wel, en daardoor heb ik meer begrip voor vogels als voor katten.
    Een mooie serie Peter.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Peter dit is ook zo'n mooie vogel en een lieveling die ik graag fotografeer , ik vind hem veel op de gaai lijken wat zijn leefwijze betreft en ook zijn geluid !
    Bedankt voor je informatie !
    gr, Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Peter,
    eksters zijn ook hele mooie vogels en inderdaad zijn er prachgie kleuren als de zon op hun vacht schijnt.
    Veel mensen waarderen ze ook niet en ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook liever niet al teveel in de tuin wil zien.
    Ik heb al scholen kauwen in de tuin die werkelijk alles opvreten dus moet ik ieder jaar in de winter maatregelen nemen hihi...
    Toch ben ik heel blij met al deze informatie die erbij hebt gezet want ik leer toch weer bij met deze onformatie over de ekster.
    Heel fijn weekend.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Peter,
    heb weer genoten van je 'eksterblog'
    Goed verhaal van deze mooie vogel. Ook fraai gefotografeerd trouwens, wat nog niet meevalt...
    Groet, Geert.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. prachtige blog, mooie eksterfoto's waarbij de kleuren ook goed uitkomen, dat blauw in de vleugels en staart is zo mooi. Knap dat je ook overal het oogje ziet, want met zo'n donkere kop is dat toch wel lastig fotograferen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. heeft iemand tips hoe je een gewonde ekster verzorgd? sinds een week is hij bij de buren en zit daar in een open hokje en gaat niet meer weg (kan slecht vliegen). nu is hij gister waarschijnlijk door een kat aangevallen en bloedt hij aan de zijkant bij zijn pootje. om geen boete te riskeren (hoewel hij niet in gevangenschap is) stel ik de vraag hier in eerste instantie anoniem. Reacties welkom.

    BeantwoordenVerwijderen