Welkom op de vogelblog van Peter van de Beek



Op deze blog plaats ik mijn vogelmomenten.
Dat zijn fotos die ik maak van onze nederlandse vogels en voorzie van een korte eenvoudige toelichting. Het is even een moment om stil te staan bij onze vogels. Je kunt lezen en zien hoe interessant en mooi ze zijn. Daardoor merk je ook dat ze eigenlijk overal om je heen zijn.
Tevens plaats ik informatie over leuke vogelkijkplaatsen.
Ik hoop dat je door deze vogelmomenten bewuster naar vogels gaat kijken
en dat het beginnende vogelaars helpt bij herkenning en kennisontwikkeling.
Als je de vogelmomenten automatisch wilt ontvangen dan kun je je aanmelden met je emailadres.

donderdag 13 juni 2013

VOGELMOMENT SNEEUWVINK


Sneeuwvink, Montifringilla nivalis, White-winged Snowfinch



Sneeuwvink, op 2500 meter hoogte

 
De vakantie zit er weer op dus tijd voor een nieuwe serie vogelmomenten. Als overgang van Oostenrijk naar Nederland aandacht voor de Sneeuwvink. Een vogel die voorkomt in de Alpen, de Pyreneeën en de Balkan. Bij ons zul je hem nooit zien en ook als dwaalgast is hij nooit gemeld. Je moet ervoor naar de bergen en bij voorkeur boven de 2000 meter.
In tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden behoort hij niet tot de familie van de vinken (fringillidae) maar tot de familie van de mussen (passeridae).
Hij is een standvogel die in de zomer vrijwel uitsluitend voorkomt boven de boomgrens. In de winter wil hij nog wel eens wat lager voorkomen en zie je hem ook wel in valleien bij berghutten en bij dorpen lager op de hellingen, maar feitelijk niet onder de 1000 meter. Ik kwam deze tegen op een hoogte van 2500m op de Grossglockner. Hij was duidelijk bezig met het maken van een nest gezien het nestmateriaal wat hij in zijn snavel heeft. Dat nest bouwt hij in een rotsspleet of, zoals hier tussen de stenen van een versterkingsmuur. Het nest wordt vaak bekleed met een dikke laag mos, veertjes en ander materiaal om de jongen tegen de kou te beschermen. Hij is niet erg schuw waardoor ik hem tijdens een stop goed kon benaderen en kon fotograferen met de 200mm lens.
Zijn voedsel bestaat voornamelijk uit zaden en wat insecten, maar afhankelijk van beschikbaarheid, ook ander voedsel, dat hij vindt tussen afval bij restaurants en hutten in skigebieden.

4 opmerkingen:

  1. Tjonge, dat is een echt vogelmoment voor mij met een soort die ik nog nooit gezien heb. Mooi beest. Erg leuk! Fijn dat hij zich zo goed liet benaderen en hij heeft dus inderdaad wel echt mussentrekjes als hij eten bij restaurants.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk dat ik door jou deze vogelsoort leer kennen. Ik had er zelfs nog nooit van gehoord. Een prachtig beest die(net als de gierzwaluw geen zwaluw is)dus geen vink is ;-)
    De foto's zijn prachtig en het verhaal weer boeiend.
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Peter...
    Dat is mazzel dat hij niet zo schuw was..
    en dan ook nog wel gefotografeerd met de 200 mm
    knap gedaan..de vogel staat er goed op, mooi scherp..
    complimenten

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Peter,
    wat leuk om deze vogel te zien. Ik kende hem alleen
    van horen zeggen maar gezien had ik hem nog niet.
    wat leuk dat jij die wel gezien hebt.
    Weer hele interessante informatie.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen