Welkom op de vogelblog van Peter van de Beek



Op deze blog plaats ik mijn vogelmomenten.
Dat zijn fotos die ik maak van onze nederlandse vogels en voorzie van een korte eenvoudige toelichting. Het is even een moment om stil te staan bij onze vogels. Je kunt lezen en zien hoe interessant en mooi ze zijn. Daardoor merk je ook dat ze eigenlijk overal om je heen zijn.
Tevens plaats ik informatie over leuke vogelkijkplaatsen.
Ik hoop dat je door deze vogelmomenten bewuster naar vogels gaat kijken
en dat het beginnende vogelaars helpt bij herkenning en kennisontwikkeling.
Als je de vogelmomenten automatisch wilt ontvangen dan kun je je aanmelden met je emailadres.

zaterdag 9 maart 2013

VOGELMOMENT ZWARTE ZWAAN

Zwarte Zwaan, Cygnus atratus, Black Swan

Zwarte Zwaan, Cygnus atratus, Black Swan


Kopportret Zwarte Zwaan

De Zwarte Zwaan komt oorspronkelijk uit Australië en wordt in veel Europese landen gehouden als siervogel. Hij wordt bij ons dan ook als een exoot beschouwd. Dat betekent dat met zekerheid kan worden gesteld dat zijn voorouders uit gevangenschap zijn ontsnapt. Buiten Nederland zijn er ook wel enkele broedgevallen bekend in Slovenië en Polen.
In de broedgebieden is hij standvogel. In de afgelopen 25 jaar heeft de Zwarte Zwaan kans gezien een succesvolle, in het wild levende, populatie op te bouwen. Hij is bij ons echter nog steeds zeldzaam. Er wordt geschat dat er circa 60 tot 70 paren in ons land tot broeden komen, maar niet bekend is in hoeveel gevallen dat ook succesvol is.  Zij worden verspreid over het land waargenomen met een piek in het rivierengebied en de Zeeuwse delta. Hij kan het gehele jaar broeden en vaak hebben zij ook meerdere legsels per jaar. Omdat zij soms al in de late winter gaan broeden zullen niet alle legsels succesvol zijn. Bijgaande foto’s zijn deze week gemaakt in de buurt van Haarlem. In vorige jaren zijn hier vaker broedende Zwarte Zwanen waargenomen en zijn er ook daadwerkelijk jongen grootgebracht. Langzamerhand weet de Zwarte Zwaan dus vaste grond onder de voet te krijgen in ons land en is hij een nieuwe exoot die zich hier in het wild weet te handhaven.
Ze leven op wat groter open water dat zowel zoet als brak kan zijn. Er moet wel voldoende oevervegetatie zijn en waterplanten die zij grondelend eten. Je ziet ze ook vaak samen met Knobbelzwanen grazen in weilanden. Het nest bestaat uit een kom van takken en planten dat op de grond tussen de oevervegetatie wordt gebouwd.


6 opmerkingen:

  1. wat mooi om ons dit te laten zien ik hoop hem ook nog eens voor de lens te krijgen,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoop dat ze wat meer voor gaan komen in NL. Het is een prachtige soort Zwaan. Ik heb eind februari er een in Wilnis in het weiland gezien en inderdaad met knobbelzwanen. Mooie foto's. Zo kan je ook goed dat mooie bruine oogje zien.
    groet, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi deze zwarte zwaan Peter.
    Hij is hier inderdaad alleen vaak te zien bij particulieren of in dierenparken. Een enkele keer zie ik wel een zwarte zwaan in open water, maar dat zijn dan ook echt uitzonderingen.
    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie serie van de zwarte zwaan Peter.
    Je laatste is een hele mooie.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind zwarte zwanen heel mooie dieren (knobbelzwanen trouwens ook). Altijd leuk om er eentje te zien, ook al is het een exoot. Vorig weekend zag ik in de Poelgeest polder heel even een zwarte zwaan samen met een knobbelzwaan zwemmen, vind ik een mooi gezicht, zo'n zwart wit duo.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zwem elke ochtend met een zwarte zwaan en de zwaan motiveert me om in de winter door te zwemmen. De zwaan is grappig, soms onzeker en soms brutaal. Het is leuk te zien hoe trouw een zwaan kan zijn en hoe de karakter is. Het is wel een zwaan alleen, maar met mij en de eenden redt hij zich wel.

    Groetjes Adinda
    Omgeving Amsterdam

    BeantwoordenVerwijderen