Welkom op de vogelblog van Peter van de Beek



Op deze blog plaats ik mijn vogelmomenten.
Dat zijn fotos die ik maak van onze nederlandse vogels en voorzie van een korte eenvoudige toelichting. Het is even een moment om stil te staan bij onze vogels. Je kunt lezen en zien hoe interessant en mooi ze zijn. Daardoor merk je ook dat ze eigenlijk overal om je heen zijn.
Tevens plaats ik informatie over leuke vogelkijkplaatsen.
Ik hoop dat je door deze vogelmomenten bewuster naar vogels gaat kijken
en dat het beginnende vogelaars helpt bij herkenning en kennisontwikkeling.
Als je de vogelmomenten automatisch wilt ontvangen dan kun je je aanmelden met je emailadres.

vrijdag 15 februari 2013

VOGELMOMENT TORENVALK

Torenvalk, Falco tinnunculus, Kestrel
Torenvalk die zijn veren veren poetst in het winterse zonnetje

 
 In het winterse zonnetje met de wind door de veren
 

 
Torenvalk in zijn karakteristieke pose op een paaltje

 
 
Deze keer aandacht voor de Torenvalk. Hij is de talrijkste, meest wijd verspreide en meest bekende valk. De meeste mensen kennen hem vanwege zijn karakteristieke manier van jagen. Hij hangt dan biddend in de lucht, waarbij hij zijn staart wat laat afhangen en in een waaiervorm spreidt en heel snel met zijn vleugels slaat.
Op die manier speurt hij naar zijn favoriete prooi: veldmuizen. Zijn gezichtsvermogen is dan ook extreem goed ontwikkeld. Als er schaarste is aan muizen schakelt hij over naar insecten, kleine vogels en amfibieën. De torenvalk is een typische vogel van het agrarische landschap, open natuurlandschap, bermen en  boomgaarden. Hij is bij ons een standvogel. De Nederlandse broedvogels vertonen geen trekgedrag en blijven over het algemeen in de buurt van hun broedgebied.
Als gevolg van veranderende omstandigheden in de landbouw en verruiging van de duinen vermindert het voedselaanbod. Deze ontwikkeling samen met  predatie van Buizerd en Havik zorgt ervoor dat de populatie onder druk staat.
Torenvalken maken zelf geen nest maar maken gebruik van nestkasten, oude kraaiennesten of ruimtes  in oude gebouwen. Het nestelen begint al in februari en de mannetjes voeren dan baltsvluchten uit. Het legsel bestaat uit 4 tot 6 eieren die door het vrouwtje worden uitgebroed. De jongen komen na circa 30 dagen uit en kunnen vliegen na ongeveer 28 dagen. Zij zijn dan nog wel  een maand afhankelijk van hun ouders.


2 opmerkingen:

  1. Leuk Peter!
    Foto`s op het paaltje zijn mooi maar die op de tak vind ik nog mooier.
    Je informatie vind ik leuk, dank je wel,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Peter,

    ik vind het Torenvalkje sowieso een
    een hele mooie vogel. De tekening op zijn/haar veren zijn ook heel apart.
    Mooie serie heb je neergezet.
    Je tweede foto vind ik echt super!

    Groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen