Welkom op de vogelblog van Peter van de Beek



Op deze blog plaats ik mijn vogelmomenten.
Dat zijn fotos die ik maak van onze nederlandse vogels en voorzie van een korte eenvoudige toelichting. Het is even een moment om stil te staan bij onze vogels. Je kunt lezen en zien hoe interessant en mooi ze zijn. Daardoor merk je ook dat ze eigenlijk overal om je heen zijn.
Tevens plaats ik informatie over leuke vogelkijkplaatsen.
Ik hoop dat je door deze vogelmomenten bewuster naar vogels gaat kijken
en dat het beginnende vogelaars helpt bij herkenning en kennisontwikkeling.
Als je de vogelmomenten automatisch wilt ontvangen dan kun je je aanmelden met je emailadres.

woensdag 27 februari 2013

VOGELMOMENT SLOBEEND

Slobeend, Anas clypeata, Northern Shoveler


Slobeend ( mannetje)  in Eclipskleed


Deze keer aandacht voor de Slobeend. Bij ons een vrij talrijke broedvogel die ook het gehele jaar aanwezig is. Omdat hij een trekvogel is en het grootste deel van de Nederlandse broedpopulatie gaat overwinteren in Zuid Europa of Noord West Afrika moeten wij het in de winter hebben van de vogels die hier blijven en vogels uit Noord Europa die besluiten hier te overwinteren. Zij zijn dan vooral, in beduidend minder aantallen, te zien in het Westen van het land.
De broedpopulatie vertoont een dalende trend en daarom is hij bij ons met de kwalificatie “kwetsbaar” opgenomen op de rode lijst van beschermde soorten.
Het meest kenmerkende is zijn brede lepelvormige snavel. Hij behoort tot de grondeleenden maar foerageert het meest aan de wateroppervlakte. Door zijn brede snavel is hij in staat is om allerlei waterdiertjes zoals kreeftjes, insecten, larven, kikkervisjes etc. uit het water te filteren. Hij grondelt daarom alleen om bladeren en wortels van waterplanten te eten.
Zoals bij vrijwel alle eenden is het mannetje zeer opvallend en het vrouwtje redelijk onopvallend. Dat maakt haar ook minder kwetsbaar als zij op het nest zit. In de nazomer krijgt het mannetje tijdens de rui het eclipskleed waardoor hij tijdelijk veel op het vrouwtje gaat lijken.
Hij broedt vooral in vochtige graslanden, weilanden en waterrijke veenweidegebieden, maar ook in rietkragen. Er moet voldoende voedselrijk ondiep water zijn en een goede oevervegetatie. Juist omdat hij als broedvogel redelijk sterk gebonden is aan weidgebied wordt hij ook wel tot de secundaire weidevogels gerekend.
Het nest is niet meer dan een met gras en dons gevoerd kuiltje op de grond. Vaak in de buurt van water maar dat is niet altijd het geval.
Het legsel bestaat uit circa 10 eieren die door het vrouwtje worden uitgebroed in 22 dagen. De jongen worden ook groot gebracht door het vrouwtje en zij zijn na ongeveer 6 weken zelfstandig.



6 opmerkingen:

  1. Ik heb net je blog ontdekt: leuk idee om steeds een vogelsoort in het zonnetje te zetten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind ze zo mooi gelukkig zie ik ze ook bij mij in de buurt regelmatig
    en ik word er altijd blij ze te zien.
    Prachtige foto's weer vooral met eclips-kleed, erg mooi!
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Pracht foto's van de eenden.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Peter,
    dit zijn ook hele bijzondere eenden.
    Ik heb ze zelf helaas nog nooit in de natuur gezien,
    maar ik geniet er dan ook des te meer van
    op de blogs van mijn medebloggers.
    ook weer heel leerzaam informatie.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige foto's van de slobeenden, wat een aparte snavel he, heb je goed in beeld gebracht.
    Interessante info ook, ik wist niet dat ze het hele jaar aanwezig zijn in Nederland.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo, ik ben het met Ghita eens dat die snavel wel zeer apart is. Ik heb dit soort eeenden nog nooit gezien in Amsterdam. Ik heb ze uberhaupt nog nooit gezien en het is des te leuker dat de foto's hier dan staan voor ons 'stadsmensen'.

    Hennie uit Amsterdam

    BeantwoordenVerwijderen