Welkom op de vogelblog van Peter van de Beek



Op deze blog plaats ik mijn vogelmomenten.
Dat zijn fotos die ik maak van onze nederlandse vogels en voorzie van een korte eenvoudige toelichting. Het is even een moment om stil te staan bij onze vogels. Je kunt lezen en zien hoe interessant en mooi ze zijn. Daardoor merk je ook dat ze eigenlijk overal om je heen zijn.
Tevens plaats ik informatie over leuke vogelkijkplaatsen.
Ik hoop dat je door deze vogelmomenten bewuster naar vogels gaat kijken
en dat het beginnende vogelaars helpt bij herkenning en kennisontwikkeling.
Als je de vogelmomenten automatisch wilt ontvangen dan kun je je aanmelden met je emailadres.

vrijdag 21 december 2012

VOGELMOMENT KRAMSVOGEL EN KOPERWIEK



Kramsvogel, Turdus pilarus, Fieldfare
 
Kramsvogels en Koperwieken



Koperwiek, Turdus iliacus

 
Vandaag besteed ik aandacht aan de Kramsvogel en de Koperwiek, omdat zij vaak samen te zien zijn in najaar en winter. Het zijn echte wintergasten en doortrekkers, alhoewel de Kramsvogel in het oosten van het land nog een uiterst schaarse broedvogel is. In het najaar, zo ongeveer vanaf september, komen zij in grote aantallen naar ons land om te overwinteren of door te trekken naar zuidelijke gebieden. Die trek in het najaar kan in sommige jaren massaal zijn. De Kramsvogel en de Koperwiek zie je bij ons in de winter in vaak grotere groepen op weilanden, in boomgaarden, meidoornhagen of duindoorns. Kortom overal waar nog  bessen of  afgevallen fruit te vinden is. In slechte weersomstandigheden kun je ze ook aantreffen in woonwijken mits daar besdragende struiken te vinden zijn. In de avond  zoeken zij vaak hun gezamenlijke slaaplaatsen op. De Kramsvogel is de grootse van de twee met een grijze onderrug en staart. De  Koperwiek is wat kleiner en herkenbaar aan de roestbruine streep op zijn flank en de duidelijke oogstreep. 
Beiden behoren zij tot de familie van de lijsters. Ze kunnen soms wel eens wat "dronken"gedrag vertonen omdat zij de laatste bessen eten die vaak al zijn gaan gisten en dus alcohol bevatten.Met name in duingebieden kan dat voorkomen bij het eten van de bessen van de duindoorn. Zij zijn dan behoorlijk kwetsbaar voor Sperwers.





 
 




3 opmerkingen:

  1. Hoi Peter,

    ik vind het hele mooie vogels en vooral de Koperwiek heeft prachtige kleuren. Toen wij een weke terug in Zeeland waren zag ik er ook een aantal maar die moet ik nog plaatsen.
    Je informatie is weer heel leerzaam.

    Ook voor jou en al je dierbaren, een paar hele fijne kerstdagen en alle goeds voor 2013. Dat we in het nieuwe jaar ook weer mogen genieten van alle mooie platen.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind beide vogels erg mooi maar zie ze niet vaak. In de duinen heb ik ze wel eens gezien in het najaar maar hoog in de bomen en ver weg...
    Mooie foto's en interessante info.De winter is nog niet voorbij dus ik hoop deze vogels ook nog tegen te komen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Afgelopen weken regelmatig bezoek van een zwerm van beide vogels die zich te goed doen aan de rijpe bessen van onze meidoorn. Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen