Welkom op de vogelblog van Peter van de Beek



Op deze blog plaats ik mijn vogelmomenten.
Dat zijn fotos die ik maak van onze nederlandse vogels en voorzie van een korte eenvoudige toelichting. Het is even een moment om stil te staan bij onze vogels. Je kunt lezen en zien hoe interessant en mooi ze zijn. Daardoor merk je ook dat ze eigenlijk overal om je heen zijn.
Tevens plaats ik informatie over leuke vogelkijkplaatsen.
Ik hoop dat je door deze vogelmomenten bewuster naar vogels gaat kijken
en dat het beginnende vogelaars helpt bij herkenning en kennisontwikkeling.
Als je de vogelmomenten automatisch wilt ontvangen dan kun je je aanmelden met je emailadres.

donderdag 13 december 2012

VOGELMOMENT KNOBBELZWAAN

Knobbelzwaan, Cygnus olor, Mute Swan

 
 
Vandaag even een moment voor onze gewone knobbelzwaan. Zo gewoon dat we er niet meer bij stil staan als we hem zien. Daarom een close up van een juveniel exemplaar.
Knobbelzwanen zijn een zeer algemene en zeer talrijke broedvogel. In het Oosten en Zuiden van het land is hij iets minder talrijk. Je ziet ze eigenlijk overal waar water in de buurt is, zowel in landelijk gebied maar ook in grachten en vijvers in woonwijken. Zij bouwen een groot nest in het riet aan de oever. Het vrouwtje broedt de eieren uit en het mannetje beschermt het nest. Daarbij kan hij een dreigende houding aannemen. Zeker als er jongen zijn kan dat in woonwijken soms vervelende situaties opleveren. De jongen verlaten het nest meteen en kunnen dan direct zelf fourageren, maar worden door de ouders nadrukkelijk beschermd. Omdat het grote logge vogels zijn kunnen de juvenielen pas na zo'n 135 dagen vliegen. Dat is een lange tijd vergeleken bij gemiddelden van 15 tot 35 dagen voor heel veel ander vogels. Zij verlaten het broedgebied ook pas in hun eerste herfst of winter en tot die tijd blijft de familie ook vaak bij elkaar. Veel Knobbelzwanen blijven het gehele jaar in hun broed/leefgebied en anderen vormen in de winter vaak grote groepen die dan te zien zijn op grote wateroppervlakten zoals het IJsselmeer. De juvenielen voegen zich daar dan meestal bij. Vaak blijven zij ook in de zomer nog in een groep omdat zij pas na circa drie jaar voor het eerst broeden. Sommigen trekken ook wel weg naar andere delen van Europa alhoewel de Knobbelzwaan geen echt trekgedrag vertoont.

6 opmerkingen:

  1. Beter een heel mooie foto van een zwaan, dan een slechte van een zeldzame dodo, vind ik. Een prima shot....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan niet makkelijk aan een Zwaan voorbij lopen, vind het prachtige watervogels.
    Deze heb je er mooi opstaan.

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige foto van deze jonge knobbelzwaan.
    Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
    Fijne zondag nog, Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Peter,
    Wat geniet ik van jou site met zulke mooie vogels !!!
    Ik heb jou gevonden via Irma digitaal maar jij hebt geen adres toe gevoegd hoe we kunnen schrijven !!
    Ik zou het leuk vinden als je ook op mijn site kom kijken dan kunnen wij elkaars foto's bewonderen maar...................... ik ben maar een amateurtje hoor !!!
    http://anniezon.blogspot.nl/
    Groeten en een fijne Zondag Annie Zonneveld

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Peter,

    Een heel mooie foto van een majestueuze vogel, mooi detail. Ik kijk er, al is hij dan misschien gewoon, heel graag naar als ik ze tegenkom. Ze zijn vaak heel fotogeniek als ze badderen, spetteren, aanvliegen etc.

    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind hem nog steeds heel mooi hoor.
    Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat er hier heel veel rondzwemmen
    en reken maar dat ik daar nog steeds van geniet.
    Prachtige foto trouwens!

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen